SPOR YARALANMALARI

15.08.2021 - 18:26
Yorum Yap
Özlem Akkoyun Sert

Özlem Akkoyun Sert

Öncelikle Konya’nın Nabzı okurlarına merhaba. 29 yıllık bir Sağlık Profesyoneli olarak bazı deneyimlerimi ve tecrübelerimi sizinle paylaşmak çok keyifli ve gurur verici olacak. Bana bu imkanı veren Sayın Mustafa Korkmaz kardeşime çok teşekkür ediyorum. 

 

Konumuz spor olunca Tokyo 2020 olimpiyatlarında Türkiye’ye birçok alanda kazandırdıkları madalyalar için sporcularımıza teşekkürlerimi sunmak istiyorum. 

İçerisinde bulunduğumuz pandemi süreci hakkında bir yazı ile başlayacaktım ama son anda spor yaparken nelere dikkat edelim başlıklı bir yazı ile başlamaya karar verdim. 

SPOR YAPARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

Spor, bireyin fiziksel performansını ve sağlık durumunu geliştiren beden hareketlerinin tümünün ortak adıdır. Spor bir mücadele biçimidir. Spor insan sağlığı açısından hayatımızda oldukça önemli bir yere sahiptir. Sporun fizyolojik, psikolojik, sosyolojik ve ekonomik faydaları vardır. Spor kişinin daha enerjik, bedensel ve zihinsel olarak yorgunluklara karşı daha dirençli olmasını sağlar. Vücudumuzdaki yağ oranının azalmasına yardımcı olur ve kılcal damar sayısının artmasını sağlar. Kalbin pompaladığı kan miktarı artar ve kalbimizi besleyen koroner damarların genişlemesine yardımcı olur. Bireylerin çalışma ortamlarında yaşadıkları stres ve baskılardan kurtulmalarına yardımcı olur. Spor yapmak kişiyi sosyalleştirir. 

Tüm dünyada bireylerin spor yapması tavsiye edilmektedir. Ancak bunun sonucunda bireylerde karşılaşılabilecek yaralanma riski artmakta özellikle fiziksel temas içeren sporlarda bu risk en yüksek seviyeye çıkmaktadır. Sporda meydana gelen yaralanmalara yapılan spor türü, sporun yapıldığı zemin, antrenman şekli, yorgunluk, aşırı yüklenme ve ısınma eksikliği gibi birçok faktör etki etmektedir

Spor yaralanmaları en çok eklemlerde ardından kas, kemik ve diğer bölgelerde görülmekte ve bu yaralanmalar en çok diz eklemini etkilemektedir. Yaralanma sonrasında iyi bir rehabilitasyon programı hazırlanmalı ve yaralanma sonrasında fizik tedaviye bir an önce başlanılmalıdır. 

Spor yaralanmalarında yapılması gereken en önemli müdahale ilkyardımdır. Kişinin çok ciddi bir yaralanması varsa bir an önce ambulans çağırılmalı, kanama varsa kanayan bölgeye basınç uygulaması yapılmalı, boyun ve sırt bölgesinde problem varsa birey kesinlikle hareket ettirilmemelidir. Yaralanma sonrası ilk yapılacak olan soğuk uygulamadır. İlk 24-48 saat içerisinde ve ıslatılmış havlu gibi nemli bir kumaş parçası ile yapılmalıdır. Buz parçaları, coldpack (kimyasal buz torbaları), soğuk spreyler veya soğuk havlular kullanılabilecek malzemelerdir ve 15 dakikadan fazla uygulanmamalıdır. Yaralanmış bölgenin yukarı kaldırılması da ağrıyı azaltacaktır. 

Özellikle spor öncesi germe egzersizlerini içeren ısınma egzersizleri ve sonrasında soğuma egzersizleri yapılması önerilmektedir. Bu sayede kas yırtılması riski azalmakta ve kas performansı artmaktadır.

Kadınlar erkeklere göre iki kat daha fazla yaralanabilmektedir. Buna ek olarak sigara, alkol kullanımı, düzensiz yaşam da yaralanma riskini arttırmaktadır. Spor yapılan alanda yeterli güvenlik önlemlerinin alınması, zemin ve ışığın yapılan spora uygun olması gerekmektedir. Beton, asfalt ve toprak zeminde yapılan egzersizler tekrarlayan burkulmalara neden olabilir. Spor yapılan alanın düzeni kadar spor yapan kişi de gerekli önlemleri almalı, yaptığı spora yönelik koruyucu ekipmanlarını giymelidir. Spor yapılan ortamın sıcaklığı da yaralanma riskini arttırabilir. Soğuk ortamlarda yapılan egzersizlerde iyi ısınılmamış ise kasta yırtıklar meydana gelebilir. Antrenman veya egzersiz yapan kişilerin terleme sonucu vücut sıvı dengelerini korumak için her gün düzenli aralıklarla ve belirli miktarlarda sıvı tüketmeleri gerekir. Antrenman sonrasında kaybedilen sıvının yerine konması için bir sonraki güne kadar ortalama 3-3,5 litre su içilmesi önerilmektedir. 

Spor yaparken Covid-19 nedeniyle dikkat edilmesi gereken bir takım noktalar da mevcuttur. Maske ile hafif tempoda yürüyüşlerin yapılması önerilirken, maske ile ağır spor yapılması sağlık açısından emniyetli bulunmamaktadır. 

Ayrıca kardiyovasküler, diabet veya hipertansiyon hastalığı olan kişilerin de spor yaparken çok daha dikkatli olması gerekmektedir.

Spor sadece profesyonel sporcuların faaliyet alanı değil her bir bireyin hayatının bir parçası olmalıdır.  

Bir sonraki yazımda egzersiz yaparken vücudumuzda ne gibi değişiklikler olduğundan bahsetmek istiyorum. 

Herkese sağlıklı, huzurlu ve mutlu günler diliyorum. 

 

 

 

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

YORUM YAZIN

Hava Durumu
+7
°
C
H: +
L: +
Konya
Çarşamba, 04 Aralık
7 Günlük Hava Tahmini
Pe Cu Ct Pz Pt Sa
+ + + + + +10°
-2° -1° + +
bursa escort bursa escort konya escort akşehir escort karatay escort meram escort selçuklu escort çumra escort escort konya beyşehir escort